Sociala medier ur ett rättsligt perspektiv from Tillsynsforum on Vimeo.
Johan Bålman inledde med en beskrivning av E-delegationen som är en fortsättning på Verva med uppdrag att bland annat ta fram riktlinjer för statliga myndigheters användning av sociala medier.
Uppdraget påbörjades våren 2010 där en första version publicerades i december 2010. Slutrapport ska presenteras senast den 31 december 2014. Samråd sker också med Riksarkivet och Datainspektionen.
Rapporten är uppbyggd så att man ska kunna läsa den på olika sätt utifrån vilket behov man har som läsare. Varje avsnitt består av tre delar – Riktlinjer för en snabb överblick, Bedömning för en djupare bild samt Övervägande för jurister.
Innan man börjar använda sociala medier som myndighet gäller det att fastställa varför man ska använda sociala medier, vilka resurser krävs, teknik etc. För att underlätta för myndigheterna finns en checklista där man kan pricka av de olika momenten. Till exempel är det viktigt att läsa avtalen från leverantörer och bedöma vilka risker som finns.
Att sätta upp interna regler för att skilja på om en medarbetare uttalar sig för myndigheten eller om denne gör detta privat är en viktig punkt. Påverkar om en allmän handling skapas eller inte.
Johan gjorde sedan en genomgång av olika lagar och hur dessa berörs när man ska använda sociala medier – Tryckfrihetsförordningen, Offentlighets- och sekretesslagen, Arkivlagen, Förvaltningslagen, Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor, Personuppgiftslagen, Skadeståndslagen samt Lagen om elektronisk kommunikation.
För en myndighet som ska börja använda sociala medier för sin kommunikation med allmänheten är det viktigt att först tänka på att klara ut ändamålet med att använda sociala medier. Vidare att det ska framgår vem som får uttala sig för myndighetens räkning och att den som besöker den sociala plattformen tydligt informeras om att de besöker en myndighets sociala medium.
Vilket ändamål som myndigheten har med det sociala mediet ska också framgå liksom vad som händer om man som enskild inte följer de rekommendationer som finns. Myndigheten ska också ha klara rutiner för hanteringen av allmänna handlingar som kan komma via det sociala mediet samt se till att det inte finns några sekretessbelagda uppgifter.
Läs mer om riktlinjer för sociala medier på E-delegationens webbplats här.