CSN och sociala medier from Tillsynsforum on Vimeo.
Linda Jansson berättade om bakgrunden till CSN:s beslut att inte ge sig in i sociala medier.
Beslutet att inte i nuläget ge sig in i sociala medier är väl underbyggt. I en undersökning visade det sig att målgruppen helst söker via webbplatsen eller ringer. Bara 14 procent tyckte att CSN skulle finnas på till exempel Facebook eller Twitter.
– Det är också svårt för oss att svara på frågor i sociala medier eftersom de ofta rör ekonomiska förhållanden. Vanligaste frågorna är när pengarna kommer eller hur man gör om man inte kan betala, säger Linda Jansson.
Däremot har de använt internet för att leta efter personer som saknar en giltig adress hos CSN och som ibland inte har betalat sina skulder. De har bland annat utnyttjat Linkedin och Myspace, två webbplatser för nätverk mellan människor.
– Ibland försvann profilen från Linkedin snabbt när vi hörde av oss. Men en del sa att det var bra att vi hittade dem.
CSN har också haft en chatt för att hjälpa människor med e-ansökan på webben. 74 procent tyckte att de hade fått det svar de behövde via chatten.
Med sig hem fick Linda ett tips från Brit Stakston, mediestrateg på JMW Kommunikation. Brit tyckte att de som fyllt i en e-ansökan skulle kunna tipsa andra via till exempel Facebook genom en dela-knapp på CSN:s webb.