Den 6 maj arrangerades Tillsynsforum på Nalen. Drygt 110 deltagare från 30 olika tillsynsmyndigheter runt om i landet deltog.
Temat för konferensen var “Förvaltnings- och säkerhetskulturens betydelse för en effektiv tillsyn”. Dagen bjöd på en mängd intressanta och tankeväckande föreläsningar som syftade till att ge deltagarna inspiration och nya kunskaper. Moderator för dagen var återigen Agnes Gidlund, från Skolinspektionen, som med säker hand och stort engagemang lotsade deltagarna genom dagen.
På Youtube kan du hitta videos på ett antal av presentationerna.
Sammanfattning
Moderator Agnes Gidlund introducerade konferensen som sedan öppnades av Daniel Hellström, enhetschef inom Transportstyrelsens avdelning för Gemensamma funktioner och tillika ordförande i Tillsynsforums styrgrupp. Daniel berättade kort om sin syn på säkerhetskultur och hur han upplevde att själva begreppet utvecklats. Han nämnde att säkerhetskultur tidigare mest avsåg att skydda sig mot oavsiktliga olyckor (eng. safety) men att begreppet numera vidgats till att mer skydda sig mot avsiktligt sabotage (eng. security). Daniel avslutade med att uppmana deltagarna att lyssna på varandra och ta lärdom av varandras arbete. Slutligen passade Daniel också på att presentera styrgruppen för Tillsynsforum samt uppmanade fler tillsynsmyndigheter att ta chansen att engagera sig i denna.
Psykologisk trygghet en förutsättning för en bra förvaltningskultur
Först ut bland dagens föreläsare var forskaren och författaren Louise Bringselius.
Louise inledde med att tala om tystnadskultur och dess problem. Hon exemplifierade bl.a. med hur de visselblåsare som fanns i skandalen kring kirurgen Paolo Macchiarini på Karolinska institutet behandlats innan skandalen briserade, och att de efteråt fortfarande inte fått upprättelse. Louise menade att man som tjänsteperson har ett kollegialt ansvar att stå upp för de som utsätts för repressalier i en sådan situation. Att välkomna visselblåsare är ett sätt att skapa psykologisk trygghet på en arbetsplats.
Louise fördjupade resonemanget kring psykologisk trygghet och uppgav att det är viktigt för en god förvaltning. Hon konstaterade att psykologisk trygghet skapas t.ex. genom att:
- inte skuldbelägga,
- acceptera (tala öppet om misstag, idéer och problem samt acceptera att människor är annorlunda men ändå kan bli inkluderade),
- agera (att det finns en trygghet att agera utanför riktlinjer och roller när situationen kräver detta).
Den sistnämnda punkten illustrerade Louise med snökaoset på E 22, där bundenheten vid formaliteter och oförmåga att frångå roller ledde till att det tog mycket lång tid att agera.
Louise redovisade avslutningsvis nio punkter som kännetecknar en organisation med psykologisk trygghet:
- Tala om misstag utan att leta syndabockar.
- Välkomna den som utmanar/ifrågasätter.
- Visa omtanke och tala med varandra.
- Släpp maktstrukturer och möts som jämlikar.
- Visa tillit och ge handlingsutrymme.
- Sätt tydliga gränser och lös konflikter konstruktivt.
- Var vaksam på styrning och tävlingstänkande.
- Kombinera trygghet med lärande och stöd.
- Värna om alla former av trygghet (rättvisa, transparens, meritokrati).
Presentation av Louise Bringselius - Psykologisk trygghet
Polisens fokus på en effektiv organisation och tankar kring säkerhetsarbetet
Nästa talare var rikspolischefen Petra Lundh som inledde med en exposé över brottslighetens utveckling i Sverige det senaste decenniet för att sedan komma in på nuläget. Hon underströk särskilt angående den situation som vi befinner oss i nu att den organiserade brottsligheten är kreativ, finns överallt och att tjänstepersoner inom myndigheterna behöver vara observanta och reagera om sådan brottslighet förekommer. Allt förebyggande arbete börjar med kunskap om problemet. Polisen själva arbetar aktivt med ett högt ”säkerhetstänk” bland annat genom att all personal säkerhetsprövas och regelbundet genomgår utbildningar. Petra rekommenderade närvarande myndigheter att göra säkerhetskontroller så långt det är möjligt enligt respektive lagstiftning samt att kontinuerligt medvetandegöra organisation om risken för organiserad brottslighet.
Angående den egna verksamheten konstaterade Petra att Polisen ökat den egna uppklarningsförmågan från 20 procent till 70 procent och att denna effektivitetsökning tillkommit genom att man frångått en alltför rigid styrning till att de enskilda cheferna getts ett ökat mandat. Den nya styrningsmodellen ska vara mer anpassad efter lokala förhållanden och innebär att man inte behöver ha en styrning som ser exakt likadan ut överallt, vilket var fallet tidigare.
Regler och riter – hur myndigheter kan arbeta för en god förvaltningskultur
Sedan lunchen avnjutits berättade utredaren från Statskontoret, Susanna Honnér Regnstrand, om en nyligen publicerad rapport, Regler och riter - hur myndigheter kan arbeta för en god förvaltningskultur.
Susanna inledde med att konstatera att Statskontoret sedan 2017 har ett särskilt uppdrag att främja god förvaltningskultur. Förevarande rapport är en del av detta uppdrag. I rapporten har bland annat gjorts en genomgång av 17 tidigare rapporter och aktuell forskning.
I rapporten framkommer att människors agerande i en organisation både styrs av den formella styrningen och en organisationskultur, som utgörs av informella regler. Detta innebär att formella styrsignaler i alltid får genomslag. För att få genomslag i hela organisationen måste därför ledningen föregå med gott exempel. Detta kräver att ledningen är närvarande. I praktiken bör ledningen lyssna på medarbetarna och ställa frågor, välkomna återkoppling, dela med sig av egna misstag och ha förmåga att lära sig av fel.
Säkerhetskultur - iakttagelser från Haverikommissionens utredningsarbete
Haveriutredaren och utredningsledaren Alexander Hurtig från Statens haverikommission berättade om denna myndighets arbete och arbetssätt och iakttagelser. Han började med att redogöra för haverikommissionens uppdrag som är att undersöka olyckor och tillbud i syfte att förbättra säkerheten. Haverikommissionen ska, så långt det är möjligt, klarlägga orsaker till olyckor och tillbud. För att göra detta samlar myndigheten in så mycket information som möjligt om händelseförlopp, skador och effekter. Underlaget ligger sedan till grund för analys, slutsatser och rekommendationer, som presenteras i offentliga rapporter. Haverikommissionen fokuserar på systemanalys och inte på att peka ut enskilda individer som skyldiga.
Alexander konstaterade att begreppet säkerhetskultur kan tolkas olika av olika aktörer och att det förekommer flera olika definitioner. Enligt haverikommissionen är det i vart fall viktigt att en säkerhetskultur bland annat är lärande, engagerad, kommunikativ, systematisk samt har resurser och är kompetent. Han redogjorde därefter för sju allvarliga och publikt kända olyckor, bl.a. Oceaniabranden i Göteborg, som Haverikommissionen utrett och erfarenheterna av detta. Bland annat visade utredningarna i allmänhet på brister i systematiskt säkerhets-arbete av olika slag, otillräckliga kunskaper om risker i det arbete som skulle utföras, avsteg från säkerhetsrutiner och allmänt bristande kunskaper om säkerhet och ansvarsfördelning i det praktiska arbetet.
Redovisande myndigheter; säkerhetskultur och förvaltningskultur
T.f. stabschefen Nadja Lukin, Arbetsmiljöverket, och verksamhetsområdeschefen Malin Alpen, Finansinspektionen redovisade under den sista punkten kort om respektive myndighets arbete med säkerhetskultur och förvaltningskultur.
Av Arbetsmiljöverkets redovisning framkom bland annat att det viktigaste inte är att en organisation är felfri utan att den arbetar aktivt med att förbättra arbetsmiljön. Detta kan göras genom att arbetsmiljön är en stående punkt på dagordningen på möten, att det skapas enkla rutiner för att rapportera och följa upp arbetsmiljön, att ledningen lyssnar aktivt på medarbetarna angående arbetsmiljörisker och genom samarbete med skyddsombudet.
Finansinspektionen redogjorde för att de fått ökat ansvar angående tillsynen över säkerhet, motståndskraft och beredskap i de finansiella företagen. Det ökade ansvaret delas upp i tre delar; tillsyn över IKT-risker (bl.a. sekretess), tillsyn enligt säkerhetsskyddslagen och ansvar för sektor finansiella tjänster inom det civila försvaret. Inom samtliga dessa delområden har säkerhetsläget försämrats under senare år.
Avslut på dagen
Dagen avslutades med att Daniel Hellström och Agnes Gidlund som tillsammans summerade dagen och tackade alla föreläsare och deltagare för en givande dag. I samband med avslutningen gavs deltagarna möjlighet att komma med feedback på konferensen samt uppslag till ämnen inför kommande konferenser.