Höstkonferens 2012 – Stefan Attefall, Civil- och bostadsminister

lean-attefall
Civil- och bostadsminister Stefan Attefall var sista talare på Tillsynsforums vårkonferens. Det är en bred portfölj som ministern ansvarar för – bostadspolitik, länsstyrelser, trossamfund och förvaltningspolitiska frågor.

Rubriken på anförandet var ”En effektiv och innovativ tillsyn”. Stefan Attefall inledde med en kort betraktelse om statsförvaltningen och att det handlar om att medborgarna vill ha problem lösta. Det är således viktigt med samverkan mellan myndigheter och att få bort ”stuprören”.

Lyfte fram Tillsynsforum
Tillsynsforum är ett mycket gott exempel på hur myndigheter kan utbyta erfarenheter och dra nytta av varandra. Även om tillsynen ser olika ut beroende på verksamhetsområde finns många goda exempel att dela med sig av. Tillsynen är en kärnuppgift i statsförvaltningen.

Tillsynen blir allt mer viktig samtidigt som ”tillsyn” inte löser allt. Utbildning, information är andra verktyg som behöver användas.

Förvaltningspolitiska mål
Stefan Attefall redogjorde också för de förvaltningspolitiska målen, som finns beskrivna i prop 2009/10:175 - En innovativ och samverkande statsförvaltning som är rättssäker och effektiv, har väl utvecklad kvalitet, service och tillgänglighet och som därigenom bidrar till Sveriges utveckling och ett effektivt EU-arbete.

Bland de prioriteringar som finns beskrivna i det förvaltningspolitiska programmet lyfte Stefan Attefall bland annat fram tre åtgärder.

  • E-delegationen som ska bidra till genomförandet av regeringens handlingsplan för e-förvaltning och bidra till att uppfylla målet att det ska vara så enkelt som möjligt för medborgare och företag att utöva sina rättigheter och fullgöra sina skyldigheter samt ta del av förvaltningens service. Uppdraget skall redovisas till regeringen senast 15 december 2012.
  • Inrättandet av en ny myndighet – Statens servicecenter den 1 juni 2012. Syftet är att sänka statens kostnader för det administrativa stödet ned bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Initialt är det lönerelaterade-, ekonomiadminsitrativa-, samt e-handelstjänster som ska tillhandahållas. Besparingar på ca 1 miljard per år beräknas.
  • Innovationsrådet som ska stödja och stimulera innovations- och förändringsarbete i offentlig verksamhet som kan resultera i betydande förbättringar för medborgare och företag och effektivisering av befintliga processer. Rådet ska anlägga ett helhetsperspektiv och beakta erfarenheter av och förutsättningar för ett mer systematiskt arbete med värdeskapande, kvalitet och produktivitetsutveckling. En slutrapport ska presenteras i juni 2013.

Avslutningsvis sa Stefan Attenfall att ” Varje myndighet har ett stort ansvar att se till att leva upp till riktlinjer och att bemöta medborgarna på ett bra sätt. Det är upp till oss alla hjälpa till att statsförvaltningen blir allt bättre.