Höstkonferens 2011 – Brit Stakston, föredrag

Vad är sociala medier del 1. from Tillsynsforum on Vimeo.

Vad är sociala medier . del2 from Tillsynsforum on Vimeo.

Stakston som nyligen kom ut med boken ”Gilla” är en flitigt anlitad föreläsare när det handlar om sociala medier.

Under sitt inspirerande föredrag gav hon en lång rad intressanta typexempel på kommunikation på sociala medier, företrädesvis Facebook och Twitter, som är de klart dominerande sajterna för kommunikation och spridande av information, tips och åsikter.

Utrikesminister Carl Bildts tweet en timme efter självmordssprängningen 11 december 2010 i Stockholm visade på snabbheten i kommunikationen. Och SAS tog rollen som kriskommunikatör på Facebook när vulkanaska från Island satte stopp för flygtrafik i april 2010.

Men bloggen som plattform är enligt Stakston den teknikform som ”pratar” bäst med andra på Internet. Texten ”Sveket. 15 september 2010” visade på den potentiella kraften i en bloggtext. Texten spreds och diskuterades senare vidare i medierna. Enligt Stakston kostade det Alliansen majoriteten i riksdagsvalet 2010.

Vid ett tillfälle träffade hon den amerikanske politikern Jesse Jackson, som såg trött ut efter flera intervjuer på raken. Men han sken enligt Stakston upp vid hennes första fråga:

– Hur tror du att Martin Luther King hade använt sig av sociala medier?

– Förändringen hade kommit tidigare, svarade Jackson.

Under den arabiska våren fungerade sociala medier som ett verktyg för förändring.

Men de sociala medierna har (förutom att de är just sociala och underhållande) oftare en roll som rådgivare. Medborgare delar i olika forum med sig av information som andra sedan kan ha användning av.

– Vi behöver hjälp att sortera i det här flödet och då vi ta hjälp av våra vänner, som ju delar många intressen med oss, sa Stakston.

Ett råd är att inte lägga alla ägg i en och samma korg. Även om Facebook har en dominerande ställning så bör man komma ihåg att det är en tredjepartsaktör.

– Därför kanske Facebook inte ska användas intranät för de anställda.

Stakston pratade vidare om olika stadier i den elektroniska världen. Ett fyrfältsdiagram visar på såväl vana och kunskap om sociala medier som förhållningssätt. Det är lika naturligt att välja att inte vara aktiv på sociala nätverk som att vara aktiv. Det kan också se olika ut i olika stadier eller perioder i livet.

Någon kanske är på Facebook, men väljer att enbart kommunicera med nära vänner och därför tackar nej till vänförfrågningar från kollegor. Någon kanske är vän med chefen på Facebook, medan andra inte är det.

– Jag tror det är jätteviktigt att ni diskutera det här inom era myndigheter. Lyft upp och prata om det så skapas det inte onödiga missförstånd.

Vad ska då en organisation som pressas och hamnar i kris göra? Stakston ser att de sociala medierna kan användas för att hantera negativ kritik.

– Det handlar mycket om att våga prata om de svåra frågorna. Rent allmänt kan den statliga värdegrunden bli tydligare och det är en utveckling att vi finns på arenorna.